Pri nehodách motorkárov ide o sekundy, ktoré im môžu zachrániť život. Preto musíš vedieť ako máš postupovať pri nehode, na čo si dať pozor a ako čo najlepšie poskytnúť prvú pomoc.
Kým príde pomoc
Takmer všetky nehody motorkárov sú veľmi vážne až tragické. Okamžitá prvá pomoc poskytnutá na mieste nehody preto môže zachrániť život. Každá prvá pomoc je lepšia ako žiadna, preto musíš prekonať šok a stres a pomôž ako vieš.
Bezpečnosť je prvoradá
Najdôležitejšia vec ešte pred začatím prvej pomoci je zabezpečenie miesta nehody. Veľa nehôd sa stáva hlavne v zákrutách, často neprehľadných. Aby si zabránil ešte väčšej nehode, musíš toto miesto čo najlepšie vyznačiť. Odstav pred zákrutou motorku, polož na cestu prilbu alebo bundu. Čokoľvek čím môžeš včas upozorniť ostatných vodičov.
Čo sa stalo
Po zabezpečení miesta nehody musíš skontrolovať situáciu a stav zranených. Životohrozujúce stavy, ktoré musíš zistiť sú veľké vonkajšie krvácanie, zastavenie dýchania, zastavenie krvného obehu, bezvedomie a šok.
Ak je niekto ticho, je na tom zvyčajne horšie ako ten kto kričí. Informuj o nehode záchrannú službu na čísle 155 alebo 112. Prípadne tým pover niekoho nablízku a ty sa venuj zraneným.
1. Zastav krvácanie
Ako prvé musíš zistiť či má zranený motorkár nejaké veľké vonkajšie krvácanie. Ak áno, musíš ho zastaviť. Keď ho necháš vykrvácať, už mu nikto život nezachráni. Ak nemáš k dispozícii tlakový obväz, použi tričko, šatku alebo opasok. V mieste krvácania zatlač na ranu tlakovým obväzom alebo kusom látky. Ranu previaž a ak začne presakovať, použi ďalšiu vrstvu. Takto krvácanie zastavíš, alebo aspoň spomalíš.
Ak je niekto nablízku, požiadaj ho o pomoc. V opačnom prípade budeš musieť ošetrenie a resuscitáciu zvládnuť sám, prípadne s pomocou operátora záchrannej služby.
2. Zisti vedomie
Ak si už krvácanie zastavil, alebo zranený nekrváca, zisti či je pri vedomí. Nahlas ho oslov: “Počuješ ma?”, “Si v poriadku?”. Ak zranený na oslovenie nereaguje musíš prejsť na telesný podnet silným stlačením alebo uštipnutím. Okrem tohto telesného podnetu s ním nehýbeš ani ho neotáčaš.
Keď je motorkár v bezvedomí, nereaguje na oslovenie ani telesný podnet, musíš zistiť či dýcha.
3. Skontroluj dýchanie
Opatrne otvor štít na jeho prilbe a prilož si k nej ucho tak, aby si mohol zároveň sledovať pohyby hrudníka. Počkaj niekoľko sekúnd aby si počul, videl a cítil či dýcha.
Ak áno, nehýb s ním a počkaj na príchod záchrannej služby. Pokiaľ ale nedýcha, musíš ho opatrne otočiť na chrbát. Veľký pozor musíš dávať na fixáciu hlavy pri otáčaní tela, aby si ju otáčal len spolu s telom.
Pokiaľ motorkár nie je pri vedomí, nedýcha a nekrváca, musíš začať s KPR – Kardiopulmonálna resuscitácia.
4. KPR – Oživovanie
Pokiaľ nie je nikto nablízku a ty telefonuješ so záchrannou službou, prepni si telefón na reproduktor aby si mal voľné obe ruky a mohol začať s resuscitáciou.
Rozopni motorkárovi kombinézu pre lepší prístup k hrudníku. Spoj svoje ruky, prepni lakte a na stred hrudníka polož hranu svojej dlane.
Hrudník stláčaj 30x do hĺbky 5 až 6 cm, vo frekvencii cca 100 stlačení za minútu. Potom nasledujú 2 vdychy do úst. Ak má ale motorkár na hlave prilbu, pokračuj len v stláčaní hrudníka, bez vdychov, až do momentu:
1. Kým sa nepreberie
2. Kým nezačne dýchať
3. Kým nepríde záchranná služba
4. Kým ty vládzeš
Motorkári a prilba
Pri nehode motorkára mu nikdy nedávaj dole prilbu, pokiaľ to nie je nevyhnutné. Mohol by si mu tým poškodiť kŕčnu chrbticu. Preto v takomto prípade len opatrne zakloň jeho hlavu bradou hore. Tým spriechodníš dýchacie cesty a môžeš pokračovať v stláčaní hrudníka.
Ak musíš dať motorkárovi dole prilbu, je to potrebné robiť vo dvojici. Jeden z dvojice oboma rukami fixuje hlavu, zatiaľ čo druhý pomaly dáva dole prilbu. Prilbu musíš len ťahať, nemôžeš s ňou točiť do strán.
Zachráň život
Aj nedokonalá prvá pomoc je lepšia ako žiadna, preto musíš pomôcť najlepšie ako vieš, ale hlavne ti želám, aby si nikdy v živote nemusel nič z tohto použiť.
Najčítanejšie články na našom blogu
Kde všade (ne)potrebuješ diaľničnú známku
Tipy na MOTOvýlety #2 – Najkrajšie miesta na Slovensku
Ako zvládnuť 30 stupňové teploty na motorke
pozrieť ďalšie články pozrieť tričká